Kursy BRITISH CENTRE prowadzone są według programów nauczania zgodnych z Common European Framework of Reference for Languages i akredytowane przez Łódzkiego Kuratora Oświaty.
Szkoła podlega Kuratorium Oświaty w zakresie nauczania, przygotowywania materiałów własnych, zapewniania odpowiednich i zgodnych z przepisami warunków prowadzenia kursów oraz kwalifikacji zatrudnianych nauczycieli języków obcych.
BRITISH CENTRE gwarantuje, że po ukończeniu kursu na danym poziomie nauczania, jego uczestnik opanuje poniżej zaprezentowane kompetencje językowe.
POZIOM A1
Słuchanie | Rozumienie znanych słów oraz podstawowych wyrażeń dotyczących słuchacza, rodziny i bezpośredniego otoczenia, pod warunkiem, że tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna. |
Czytanie | Rozumienie znanych nazw, słów i bardzo prostych zdań np. na tablicach informacyjnych, plakatach lub w katalogach. |
Pisanie | Pisanie krótkich i prostych tekstów na widokówce np. z pozdrowieniami z wakacji. Wypełnianie formularzy (np. w hotelu) z danymi osobowymi (nazwisko, adres, obywatelstwo). |
Mówienie – interakcja | Udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówić wolniej oraz pomagać słuchaczowi ująć w słowa to, co próbuje powiedzieć. Formułowanie prostych pytań dotyczących tematów znanych słuchaczowi i najpotrzebniejszych spraw oraz odpowiadanie na takie pytania. |
Mówienie – produkcja | Używanie prostych wyrażeń i zdań w celu opisania miejsca zamieszkania oraz ludzi, których się zna. |
POZIOM A2
Słuchanie | Rozumienie wyrażeń i najczęściej używanych słów związanych ze sprawami ważnymi dla słuchacza (np. informacje dotyczące słuchacza, rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia).Rozumienie sensu krótkich i prostych komunikatów i ogłoszeń. |
Czytanie | Czytanie bardzo krótkich i prostych tekstów. Szukanie konkretnych i przewidywalnych informacji w prostych tekstach dotyczących życia codziennego (ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy). Rozumienie krótkich i prostych listów prywatnych. |
Pisanie | Pisanie krótkich i prostych notatek i wiadomości wynikających z doraźnych potrzeb. Pisanie prostych listów prywatnych (np. podziękowanie). |
Mówienie – interakcja | Udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane słuchaczowi. Udział w krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli słuchacz nie rozumie wystarczająco dużo, by podtrzymać rozmowę. |
Mówienie – produkcja | Posługiwanie się ciągiem wyrażeń i zdań tak, aby w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, obecną i poprzednią pracę. |
POZIOM B1
Słuchanie | Rozumienie głównej myśli wypowiedzi na znane tematy (dom, szkoła, czas wolny etc.), zawartej w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka. Rozumienie głównych wątków wielu programów radiowych i telewizyjnych traktujących o sprawach bieżących lub interesujących słuchacza prywatnie lub zawodowo, kiedy informacje te przedstawiane są wolno i wyraźnie. |
Czytanie | Rozumienie tekstów składających się głównie ze słów najczęściej występujących, dotyczących życia codziennego lub zawodowego. Rozumienie opisów wydarzeń, uczuć i pragnień zawartych w prywatnej korespondencji. |
Pisanie | Pisanie prostych tekstów na tematy znane lub związane z zainteresowaniami słuchacza. Pisanie prywatnych listów, opisujących przeżycia i wrażenia słuchacza. |
Mówienie – interakcja | Radzenie sobie w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem. Włączanie się do rozmów bez uprzedniego przygotowania na znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (rodzina, zainteresowania, praca, podróże, wydarzenia bieżące). |
Mówienie – produkcja | Łączenie wyrażeń w prosty sposób tak, aby opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje.Krótkie uzasadnianie i objaśnianie własnych poglądów i planów. Relacjonowanie wydarzeń i opowiadanie przebiegu akcji książek, filmów i opisywanie przy tym własnych reakcji i wrażeń. |
POZIOM B2
Słuchanie | Rozumienie dłuższych wypowiedzi i wykładów oraz nadążanie za skomplikowanymi wywodami pod warunkiem, że temat jest słuchaczowi w miarę znany. Rozumienie większości wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących.Rozumienie większości filmów w standardowej odmianie języka. |
Czytanie | Rozumienie artykułów i reportaży dotyczących problemów współczesnego świata, w których autorzy prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumienie współczesnej prozy literackiej. |
Pisanie | Pisanie zrozumiałych i szczegółowych tekstów na dowolne tematy związane z zainteresowaniami słuchacza.Pisanie rozprawek i opracowań przekazujących informacje lub rozważających argumenty za i przeciw.Pisanie listów podkreślających znaczenie, jakie mają dla osoby dane wydarzenia i przeżycia. |
Mówienie – interakcja | Komunikowanie się na tyle płynnie i spontanicznie, że można prowadzić swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Czynny udział w dyskusjach na tematy znane słuchaczowi, przedstawianie swojego zdania i obrona własnych poglądów. |
Mówienie – produkcja | Formułowanie przejrzystych, rozbudowanych wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które interesują słuchacza. Umiejętność wyjaśniania własnego punktu widzenia w danej kwestii oraz podawanie argumentów za i przeciw względem możliwych rozwiązań. |
POZIOM B2+ (Cambridge First)
Słuchanie | Rozumienie wypowiedzi „na żywo” lub transmitowanych, rozmów pomiędzy rodzimymi użytkownikami języka nawet jeśli w tle słychać hałasy. Rozumienie wykładów w dziedzinie znanej słuchaczowi nawet jeżeli organizacja i słownictwo są skomplikowane. Rozumienie programów dokumentalnych, wywiadów, sztuk, filmów, ogłoszeń, poleceń, rozmów telefonicznych itd. nawet jeżeli tempo wypowiedzi jest szybkie, pod warunkiem, że jest to standardowa odmiana języka. |
Czytanie | Umiejętność szybkiego czytania tekstu o tematyce interesującej słuchacza w celu odnalezienia ważnych szczegółów. Szczegółowe rozumienie tekstu o tematyce w zakresie zainteresowań słuchacza. Rozumienie artykułów specjalistycznych spoza dziedziny słuchacza pod warunkiem, że będzie miał możliwość sprawdzania nieznanych słów w słowniku. Rozumienie długich, skomplikowanych instrukcji (np. procedury formalne dla celów akademickich, zawodowych i zdrowotnych), zawierających szczegóły warunków i ostrzeżenia tylko wtedy, gdy słuchacz może przeczytać kilkukrotnie trudne fragmenty. Czytanie nowel i opowiadań z niewielkim użyciem słownika pod warunkiem, że słuchacz oswoi się ze stylem pisania autora. Rozumienie korespondencji związanej z osobistymi i zawodowymi zainteresowaniami słuchacza z małym użyciem słownika. |
Pisanie | Umiejętność pisania tekstów zawierających pojęcia abstrakcyjne i aktualne tematy oraz poprawiania błędów w trakcie pisania. Umiejętność pisania przejrzystych, szczegółowych opisów wydarzeń wymyślonych i realnych, wypracowań przedstawiających argumentację słuchacza z odpowiednim wyróżnieniem ważnych informacji oraz stosownych szczegółów. Umiejętność pisania listów przekazujących emocje, podkreślających znaczenie osobiste wydarzeń i doświadczeń oraz komentujących informacje oraz opinie adresata. |
Mówienie – interakcja | Umiejętność rozmowy bez większego wysiłku i problemu z przekazaniem informacji, które chce przekazać słuchacz. Umiejętność parafrazowania myśli na różne sposoby tak, aby inni dokładnie zrozumieli co chce przekazać słuchacz. Nadążanie za dyskusją oraz wyrażanie swoich myśli i opinii przejrzyście, dokładnie i przekonująco nawet podczas spotkań formalnych. Rozumienie oraz wymiana skomplikowanych informacji oraz porad związanych z dziedzinami, które są bliskie słuchaczowi. Umiejętność przeprowadzenia skutecznego, płynnego wywiadu, odchodząc spontanicznie od przygotowanych pytań, śledząc i zadając pytania związane z interesującymi odpowiedziami. Umiejętność pomocy w rozwiązywaniu sporów, np. o odpowiedzialność finansową za zniszczenia dokonane w wynajmowanym mieszkaniu. Umiejętność wykonywania telefonów w wielu celach np. nawiązywania znajomości z nowymi osobami, jednak tylko wtedy, gdy słuchacz może zapytać o wyjaśnienie niezrozumiałych dla niego fragmentów rozmowy w przypadku nieznanego mu akcentu. |
Mówienie – produkcja | Umiejętność mówienia przejrzyście, przekazywania dobrze skonstruowanych, szczegółowych opisów, rozwijanie i wspieranie własnych pomysłów na wiele tematów związanych z zainteresowaniami słuchacza. Umiejętność systematycznego rozwijania argumentacji, podkreślania ważnych rzeczy i zawierania stosownych szczegółów. Umiejętność wygłaszania przejrzystych, dobrze zorganizowanych prezentacji, podkreślania najważniejszych rzeczy i odpowiadania na pytania związane z jej treścią. Umiejętność odchodzenia od tematu podczas wygłaszania prezentacji oraz rozmowy na interesujące tematy poruszone przez słuchaczy.Umiejętność streszczania informacji i argumentów z wielu źródeł, podkreślania ważnych rzeczy. |
POZIOM C1
Słuchanie | Rozumienie dłuższych wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio.Rozumienie programów telewizyjnych i filmów bez większych trudności. |
Czytanie | Rozumienie długich i złożonych tekstów informacyjnych i literackich, dostrzeganie i docenianie ich zróżnicowania pod względem stylu. Rozumienie artykułów specjalistycznych i dłuższych instrukcji technicznych, nawet tych niezwiązanych z dziedziną słuchacza. |
Pisanie | Umiejętność wypowiadania się w zrozumiałych i dobrze zbudowanych tekstach, dosyć szeroko przedstawiających punkt widzenia wypowiadającego się. Pisanie o złożonych zagadnieniach w prywatnym liście, rozprawce czy opracowaniu, podkreślanie kwestii, które słuchacz uważa za najistotniejsze. Umiejętność dostosowania stylu tekstu do potencjalnego czytelnika. |
Mówienie – interakcja | Umiejętność płynnego i spontanicznego wypowiadania się bez zbyt widocznego namyślania się w celu znalezienia właściwych sformułowań. Umiejętność skutecznego porozumiewania się w kontaktach towarzyskich i sprawach zawodowych. Umiejętność precyzyjnego formułowania swoich myśli i poglądów, zręczne nawiązywanie do wypowiedzi rozmówców. |
Mówienie – produkcja | Formułowanie przejrzystych i szczegółowych wypowiedzi dotyczących skomplikowanych zagadnień, rozwijanie w nich wybranych podtematów lub poszczególnych kwestii i kończenie ich odpowiednią konkluzją. |
POZIOM C1+ (Cambridge Advanced)
Słuchanie | Rozumienie wielu wyrażeń idiomatycznych i kolokwializmów, zmian w stylu i rejestru wypowiedzi.Rozumienie wszystkich osób, z którymi rozmawia słuchacz pod warunkiem, że od czasu do czasu potwierdzi rzeczy, których nie jest pewny, szczególnie w sytuacjach, kiedy akcent lub odmiana języka jest nietypowa lub nieznana.Rozumienie skomplikowanych wypowiedzi, dyskusji grupowych oraz debat na abstrakcyjne i nieznane słuchaczowi tematy. Rozumienie wykładów, prezentacji oraz demonstracji ze stosunkową łatwością. Umiejętność decydowania o tym co zanotować i co pominąć w trakcie wykładu. Rozumienie bez większego wysiłku filmów zawierających dużo slangu i idiomów. |
Czytanie | Szczegółowe rozumienie długich, złożonych tekstów bez względu na to, czy dziedzina jest bliska słuchaczowi.Umiejętność przeglądania tekstów w celu odnalezienia informacji potrzebnych słuchaczowi.Rozumienie złożonych raportów, analiz i komentarzy, w których zawarte są opinie, punkt widzenia oraz powiązania, rozpoznawanie przeciwstawień, nieścisłości i nielogicznych argumentów. Rozumienie złożonych instrukcji, przepisów oraz umów nawet jeżeli dziedzina nie jest słuchaczowi znana pod warunkiem, że ma on możliwość ponownego przeczytania trudnych fragmentów. Docenianie zmian w tonie i stylu tekstów literackich oraz uznawanie ich ważnej roli. Rozumienie korespondencji formalnej i nieformalnej. |
Pisanie | Pisanie dobrze rozplanowanych tekstów, które ukazują wysoką poprawność gramatyczną oraz różnicowanie słownictwa i stylu w zależności od adresata, rodzaju tekstu i jego tematyki. Pisanie przejrzystych, szczegółowych, dobrze rozplanowanych opisów i twórczych tekstów na własny, pewny i naturalny sposób, odpowiedni dla adresata. Pisanie wypracowań na skomplikowane tematy, systematyczne rozwijanie argumentacji poprzez podkreślanie głównych problemów oraz punktów dodatkowych z ważnymi przykładami i szczegółami oraz zakańczanie odpowiednim podsumowaniem. Umiejętność wyrażania swoich myśli jasno i precyzyjnie w korespondencji. |
Mówienie – interakcja | Aktywny udział w rozmowach bez wysiłku. Rozumienie humoru, ironii oraz ukrytych odniesień kulturowych. Uczestnictwo bez wysiłku w długich debatach na tematy abstrakcyjne i skomplikowane, nawet jeżeli tematyka jest obca słuchaczowi, a ludzie rozmawiają symultanicznie. Umiejętność tworzenia przekonujących argumentów oraz odpowiedzi na pytania, komentarze oraz złożone kontrargumenty płynnie, spontanicznie i stosownie. |
Mówienie – produkcja | Umiejętność wygłaszania rozwiniętych opisów, uwzględniania doświadczenia lub ważnego tematu, łączenia tematyki, rozwijania konkretnych fragmentów oraz odpowiedniego podsumowywania.Umiejętność przedstawiania z pewnością siebie systematycznie rozwijających się argumentów, brania pod uwagę punkt widzenia słuchaczy.Umiejętność oceny dwuznaczności i wyboru odpowiednich przykładów. Umiejętność wygłaszania przejrzystych, dobrze zorganizowanych prezentacji o skomplikowanej tematyce, rozwijania i popierania punktu widzenia z uzasadnieniem i ważnymi przykładami. Umiejętność radzenia sobie z pewnością siebie ze szczegółowymi pytaniami i spontanicznego nadążania za tematami przedstawionymi przez słuchaczy. Umiejętność ustnego streszczania informacji pochodzących z różnych źródeł, wybierania najważniejszych rzeczy oraz odtwarzania argumentów w spójnej prezentacji. |
POZIOM C2 (Cambridge Proficiency)
Słuchanie | Brak trudności ze zrozumieniem jakiejkolwiek wypowiedzi mówionej, słuchanej „na żywo”, czy odbieranej za pośrednictwem mediów nawet przy szybkim tempie mówienia rodzimego użytkownika języka i hałasie w tle, pod warunkiem jednak, iż słuchacz ma trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego akcentu.Rozumienie debat, dyskusji, wykładów specjalistycznych i prezentacji, które zawierają wiele wyrażeń kolokwialnych, regionalnych lub terminów nieznanych słuchaczowi.Rozumienie sarkazmu, ironii, humoru, niuansów oraz podtekstów. Rozumienie najważniejszych informacji nawet jeżeli są to słabej jakości i zniekształcone ogłoszenia publiczne lub polecenia np. na stacji kolejowej, na boisku, itd. |
Czytanie | Rozumienie z łatwością praktycznie wszystkich form języka pisanego, włączając w to abstrakcyjne lub językowo skomplikowane teksty, takie jak podręczniki, artykuły specjalistyczne i dzieła literackie.Rozumienie tekstów, które zawierają slang, wiele wyrażeń idiomatycznych lub przepełnione są kolokwializmami. |
Pisanie | Pisanie płynnych, zrozumiałych tekstów, stosowanie odpowiedniego w danym przypadku stylu. Pisanie o złożonych zagadnieniach w listach, opracowaniach lub artykułach, prezentowanie poruszanych problemów logicznie i skutecznie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Pisanie streszczeń i recenzji prac specjalistycznych i utworów literackich. |
Mówienie – interakcja | Udział beż żadnego wysiłku w każdej rozmowie czy dyskusji, zarówno formalnej, jak i nieformalnej. Znajomość i odpowiednie stosowanie wyrażeń idiomatycznych i potocznych. Wyrażanie się płynnie, subtelne różnicowane odcieni znaczeń. Mimo pewnych problemów z wyrażeniem czegoś, umiejętność przeformułowania swojej wypowiedzi w taki sposób, że rozmówcy są właściwie nieświadomi braków. Umiejętność odpowiedniego stosowania ironii oraz niedomówień. |
Mówienie – produkcja | Umiejętność przedstawienia płynnych, klarownych wywodów lub opisów sformułowanych w stylu właściwym dla danego kontekstu, w sposób logiczny i skuteczny, ułatwiający odbiorcy odnotowanie i zapamiętanie najważniejszych kwestii.Umiejętność obrony własnego stanowiska w konkretnej sprawie, dopasowania stylu, treści i emfazy w celu przekonania konkretnych osób o ważności argumentów.Umiejętność wygłaszania płynnych, rozbudowanych prezentacji na złożone tematy, radzenia sobie z trudnymi, nieprzewidywalnymi a nawet wrogimi pytaniami. Podsumowywanie informacji ustnych z różnych źródeł, wierne, spójne i zwięzłe odtwarzanie argumentacji i wyjaśnień bez podawania zbędnych informacji. |