Czym jest audyt językowy?
Audyt językowy to kompleksowe sprawdzenie poziomu znajomości języków obcych (mówienie, rozumienie, czytanie, pisanie). Pozwala na:
- określenie poszczególnych kompetencji językowych wskazanych pracowników, zaproponowanie ścieżki rozwoju
- ocenę efektywności dotychczasowej nauki
- kontrolę poprawności stosowania języka w pobranych próbkach jego stosowania (dokumentacja handlowa, korespondencja biznesowa, obsługa klienta, rozmowy telefoniczne, rekrutacja potencjalnych pracowników i inne wybrane przez Klienta)
- przygotowywanie bieżących i okresowych raportów prowadzonych audytów.
Korzyści z audytu dla firmy:
- podniesienie jakości oferowanych usług
- podniesienie jakości funkcjonowania i poprawa wizerunku firmy
- uzyskanie profesjonalnej pomocy w rekrutacji wewnętrznej na stanowiska wymagające znajomości języków obcych oraz w wyborze kandydatów do udziału w międzynarodowych projektach, targach i konferencjach
- uzyskanie pomocy w opracowaniu ścieżek rozwoju kadry menedżerskiej
- uzyskanie pomocy w opracowaniu opisów stanowisk i systemów motywacyjnych
- uzyskanie informacji o efektywności nakładów szkoleniowych na rozwój pracowników
- pozyskanie narzędzi do sformułowania strategii szkoleniowej w zakresie języków obcych i wyboru odpowiednich ofert szkoleniowych.
BRITISH CENTRE oferuje aż 5 typów audytów językowych:
- AUDYT JĘZYKOWY OGÓLNY
- AUDYT JĘZYKOWY WG STANDARDÓW MIĘDZYNARODOWYCH zakończony raportem BUTATS CAMBRIDGE ESOL
CEL: zbadanie kompetencji językowych pracowników ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności prowadzenia rozmów telefonicznych, redagowania dokumentów i korespondencji handlowej, efektywnej obsługi klientów i zabierania głosu na spotkaniach zarówno oficjalnych, jak i nieformalnych, sporządzania raportów i innych pism biznesowych.
AUDYT JĘZYKOWY WG STANDARDÓW BRITISH CENTRE
CEL: określenie poziomu zaawansowania językowego pracowników z uwzględnieniem poszczególnych kompetencji.
Standardowy przebieg audytu językowego ogólnego:
- test pisemny polegający na sprawdzeniu umiejętności rozumienia i pisania tekstów oraz znajomości gramatyki i słownictwa
- rozmowa mająca na celu ocenę umiejętności swobodnego komunikowania się w danym języku
- analiza umiejętności językowych pracowników poddanych audytowi przeprowadzona na podstawie testu pisemnego oraz rozmowy
- klasyfikacja poziomu umiejętności językowych pracowników według standardów Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
AUDYT JĘZYKOWY CZĘŚCIOWY
CEL: Sprawdzenie umiejętności językowych pracowników w zakresie umiejętności częściowych.
Do najczęściej sprawdzanych umiejętności należy:
- umiejętność prowadzenia rozmów telefonicznych
- umiejętność prowadzenia obsługi klientów
- umiejętność pisania maili
- umiejętność prowadzenia oficjalnej korespondencji biznesowej
- umiejętność sporządzania tekstów ze wskazanego zakresu (poprawność językowa: gramatyczna, stylistyczna, interpunkcyjna, frazeologiczna; spójność, struktura wypowiedzi), np. raportów, monitów itp.
- umiejętność prowadzenia prezentacji
- umiejętność prowadzenia negocjacji.
AUDYT JĘZYKOWY OKRESOWY
CEL: Zbadanie oceny efektywności realizowanych szkoleń.
Audyt językowy okresowy obejmuje sprawdzenie wszystkich kompetencji językowych ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji podlegających szkoleniu.
AUDYT JĘZYKOWY BIEŻĄCY (ON-GOING)
CEL: Badanie „na żywo” umiejętności językowych kandydata lub pracownika w trakcie spotkań, rozmów telefonicznych itp.
Każdy audyt kończy się raportem zawierającym ocenę sprawdzonych umiejętności w odniesieniu do obowiązujących standardów oraz wskazówki co do poprawienia istniejącej sytuacji poprzez zaproponowanie kilku wariantów uzależnionych od oczekiwanych celów.
BULATS BENCHMARKING
Jest to program audytu językowego części lub całego przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, a nawet regionu lub kraju. Dostarcza narzędzi do zdefiniowania umiejętności językowych niezbędnych na określonych stanowiskach lub do podejmowania określonych zadań
Narzędzie to pozwala na przykład określić pozycję danego podmiotu na tle całego sektora lub branży zarówno w danym kraju, jak i w regionie, a także pomaga utrzymać konkurencyjność.
W ramach organizacji narzędzie to może być stosowane do rekrutacji, audytów, szkoleń i wytyczania ścieżki rozwoju kariery.