Aktualności i wydarzenia
Kursy językowe dla firm – dlaczego warto w nie inwestować?
- 25 kwietnia 2024
- Posted by: Administrator
- Category: Aktualności
Znajomość języków obcych u pracowników to realne korzyści dla całej organizacji. Oprócz tego, że pozwala być na bieżąco z trendami w branży, może mieć też wpływ na zyski firmy. Co więcej, pomaga budować prestiż organizacji i lojalność jej pracowników.
Obecnie już nie tylko korporacje oferują swoim pracownikom benefity pozapłacowe, w tym profesjonalne kursy językowe. Wiele małych i średnich firm także stara się dawać swoim zatrudnionym taką możliwość. W artykule przedstawiamy argumenty za inwestowaniem w kursy języków obcych dla pracowników.
Kursy językowe dla firm i instytucji – obopólne korzyści
Dlaczego firmy powinny inwestować w rozwój językowy pracowników?
Kursy językowe pomagają budować lojalność pracowników
Po pierwsze, pracownik, któremu firma zapewnia coś więcej niż samą pensję zasadniczą, będzie czuł się doceniony, zadowolony i będzie miał chęć bardziej angażować się w sprawy firmy. Takie podejście pracodawcy pomoże z czasem zbudować lojalność pracowników i zmniejszyć rotację w firmie. Oprócz dodatków oferowanych najczęściej, czyli pakietów medycznych i sportowych oraz zniżek do sklepów, niezwykle atrakcyjną formą doceniania pracowników, która przynosi korzyści obu stronom, są kursy językowe.
Nauka języków pozwala być na bieżąco z trendami w branży
Pamiętajmy, że oferując pracownikom dopasowane do ich potrzeb szkolenia językowe, zwiększamy ich kompetencje i możliwości rozwoju także w innych, pozajęzykowych obszarach. Jak to działa? Weźmy na przykład pod uwagę osoby na stanowiskach menedżerskich. W tak ważnej roli niezwykle liczy się bycie na bieżąco z trendami w branży i pozyskiwanie nowych kontaktów. Tu znajomość języków, w tym głównie angielskiego, okazuje się nieodzowna. Zwłaszcza znajomość języka żywego, mówionego – choćby dlatego, że jest używany powszechnie podczas międzynarodowych konferencji, seminariów, kongresów, konwentów handlowych i targów. Menedżer firmy potrafiący swobodnie porozumiewać się w języku angielskim czy w języku swoich zagranicznych kontrahentów dzierży w ręku atut nie do przecenienia!
Bezpośredni wpływ znajomości języka na zyski firmy
Na stanowiskach handlowych z kolei posługiwanie się obcymi językami pozwala nie tylko orientować się, co w trawie piszczy na rynkach międzynarodowych, ale też bez kłopotu prowadzić rozmowy handlowe. Jeśli przyjrzeć się wpływowi znajomości języków obcych u pracowników na zyski firmy, to można zauważyć proste przełożenie. Przykładowo, pracownik działu zaopatrzenia będzie mógł zmienić dostawcę surowców lub półproduktów na tańszego, dzięki temu właśnie, że będzie umiał sprawnie negocjować warunki w języku obcym.
Inna sprawa, że informacje o rynku, do których każda firma chce mieć dostęp jeszcze przed konkurencją, często są dostępne w pierwszej kolejności w języku angielskim – i to w postaci obszernych raportów i analiz. Jak wskazuje Komisja Europejska, duża biegłość w posługiwaniu się językiem angielskim jest kluczowa zwłaszcza w sektorze badań i rozwoju.
Kursy stacjonarne czy online?
Można przewrotnie stwierdzić, że po pandemii COVID otworzyły się przed firmami nowe możliwości, m.in. w obszarze edukacyjnym. O ile podczas lockdown’u wiele osób postrzegało spotkania online jako uciążliwość, o tyle dziś wydaje się, że taki sposób komunikacji nie sprawia już pracownikom kłopotu.
Obecnie przedsiębiorstwa znów mają wybór – mogą oferować swoim pracownikom wszystkie szkolenia (w tym kursy języków obcych) albo stacjonarnie, albo online. Nie ma przeszkód, by kurs językowy odbywał się online, jeśli będzie prowadzony przez wykwalifikowanego lektora z certyfikowanej szkoły językowej. Decydującym czynnikiem wyboru w przypadku wielu firm chcących podnieść kompetencje językowe pracowników może okazać się zatem nie forma prowadzenia zajęć, lecz ich jakość.
Pamiętajmy, że każda szanująca się szkoła językowa powinna mieć metodyka, czyli osobę, która czuwa nad jakością kursów językowych, służy radą kursantom i lektorom i oczywiście jest na bieżąco ze światowymi trendami w nauczaniu języków obcych.
Renoma firmy rośnie
Firma, która decyduje się na profesjonalny kurs językowy dla pracowników zyskuje nie tylko w ich oczach, ale też jej renoma generalnie rośnie. Taka firma jest odbierana przez osoby ubiegające się o pracę oraz przez konkurencję jako liczący się, silny gracz.
Jeśli wierzyć wynikom badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl, 56 proc. Polaków deklaruje, że mieli okazję współpracować z obcokrajowcami. Może to być współpraca okazjonalna, ale też regularny kontakt z oddziałami firmy na całym świecie. Nic dziwnego – globalizacja w sposób naturalny wymusza interakcję z osobami z zagranicy.
Angielskiego nie wystarczy po prostu znać
Wiele osób deklaruje, że zna język angielski – i rzeczywiście mogą one mieć rację. Jednak pamiętajmy, że w środowisku biznesowym angielskiego nie wystarczy po prostu znać. Można po angielsku mówić i pisać i być ogólnie rozumianym, ale robienie pospolitych błędów językowych w komunikacji może zaniżyć postrzeganie firmy i marki przez partnerów międzynarodowych.
Kursy językowe dla firm – jak wybrać ten najlepszy?
Przede wszystkim warto postawić na szkołę językową, która potraktuje swoje zadanie poważnie i przygotuje pracowników firmy do swobodnej komunikacji i osiągania celów zawodowych w środowisku międzynarodowym. Można zdecydować się na kursy grupowe, ale też indywidualne, w tym specjalistyczne kursy językowe. Można postawić na szkolenia modułowe poświęcone konkretnym zagadnieniom lub same tylko konwersacje dotyczące wybranego obszaru wiedzy. Firma oferująca kursy językowe powinna zaoferować swojemu partnerowi bezpłatną diagnostykę wstępną polegającą na przeprowadzeniu testu pisemnego oraz na rozmowie z audytorem. Następnie zaś zaproponować kurs szyty na miarę, dopasowany do potrzeb pracowników.
Kurs języka angielskiego dla firm, ale też kursy innych języków to inwestycja – ten fakt nie ulega wątpliwości. Języki obce są nieodzowne w pracy zwłaszcza osób na stanowiskach kierowniczych, asystenckich, ale też m.in. zajmujących się analityką finansową, specjalistów IT czy handlowców.